Main image

måndag 22 november 2010

Survivalist, vad är det?

Något förenklat kan man säga att en survivalist är en person som förbereder sig för att kunna överleva i en krissituation. Förr i tiden var alla survivalister; då gick man inte till McDonalds för att äta lunch eller till ICA för att köpa en färdigrätt att värma i mikron. Man odlade och födde upp sin mat, som man sedan lagrade för att ha tillgänglig när vintern kom.

En survivalist är en person som förstått att man inte kan lita på att samhället skall ta hand om en från vaggan till graven, och som därför vidtar åtgärder för att skydda sig själv och de sina om något skulle hända – en naturkatastrof, långt strömavbrott på vintern, krig etc. Att i Sverige inte lita på staten är något som för de flesta är omöjligt att förstå - vi har indoktrinerats att tro på den goda staten sedan vi föddes, i princip. Men tänk er tillbaka till förra vintern.

Det kom lite mer snö än vanligt, och det var lite kallare än normalt, och helt plötsligt slutar tågen att gå. Folk satt fast i timtal, oftast helt utan information om när nästa tåg skulle komma - om det överhuvudtaget kom.

En så simpel sak som att hålla tågen gående när det snöade var något som staten inte var kapabel att göra. Så litar du verkligen på att staten skall ta hand om dig i en situation som är betydligt mer allvarlig? Jag gör inte det.

Så vem är då jag? Jag är en man på trettio plus ett par år till, som först kom i kontakt med survivalism i och med att jag läste om milisrörelsen i USA. Jag tyckte det lät vettigt, men var för lat och bekväm av mig för att göra något annat än att nicka instämmande. Nu har det blivit ändring på det. Ett par kängor skall beställas inom kort, därefter blir det marschträning varje dag för att få bort extrakilona och bygga upp konditionen.

Jag håller också på att sätta ihop en BOB (Bug-Out Bag) och en INCH (I'm Not Coming Home). Vad det är kommer jag att gå in lite närmare på i senare blogginlägg.

Jag skaffade den här bloggen för att motivera mig själv och andra till att ta tag i sina liv och se till att vi har den kunskap och utrustning som krävs för att kunna rädda våra egna och andras liv i en krissituation.

1 kommentarer:

swehank sa...

Stort välkommen ut i det underbara ämnet survivalism. Kul att se nya bloggare kring detta.

Skicka en kommentar

RSS Feed